„Probiotyk – wybieram świadomie” to kampania edukacyjna, mająca na celu podniesienie świadomości społecznej na temat probiotyków.

Pomimo, iż termin „probiotyki” jest powszechnie znany – spotkało się z nim aż 91% respondentów badania opinii przeprowadzonego w maju 2018r.[1], nie ma dostatecznej wiedzy o zastosowaniu tych preparatów, ich szczepozależności i właściwościach działania. Tylko co czwarty ankietowany, przy wyborze probiotyku kieruje się jego jakością.

Celem kampanii „Probiotyk – wybieram świadomie” jest edukacja Polaków na temat probiotyków i korzyści związanych z ich stosowaniem.

Misją projektu jest zwrócenie uwagi pacjentów i uwrażliwienie ich na znaczenie i kryteria prawidłowego wyboru probiotyków, które różnią się między sobą i nie można stosować ich zamiennie. Działanie probiotyków jest szczepozależne. Należy zawsze podczas wyboru preparatu czytać jego skład, aby świadomie decydować się tylko na wartościowe, dobrej jakości produkty, które mają udokumentowane działanie. Probiotyków nie powinno się stosować dowolnie, tylko wybierać je po konsultacji z lekarzem. Ma to szczególne znaczenie w terapii osób cierpiących na schorzenia układu pokarmowego, tj.: wrzodziejące zapalenie jelita grubego, choroba Leśniowskiego – Crohna, zespół jelita drażliwego oraz wspomagająco w biegunkach i powikłaniach antybiotykoterapii.

Kampania „Probiotyk – wybieram świadomie” to inicjatywa, w ramach której zapraszamy do podjęcia debaty medialnej na temat znaczenia jakości probiotyków, zwłaszcza w leczeniu pacjentów z chorobami jelit.

Nad merytoryką kampanii czuwa Rada Programowa, w skład której wchodzą:

Prof. dr hab. n. med. Grażyna Maria Rydzewska

Prof. dr hab. n. med. Hanna Szajewska

Prof. n. farm. dr hab. n. med. Stefan Tyski

Kampanię „Probiotyk – wybieram świadomie” wspiera: 

 

Mecenasem kampanii jest firma Pharmabest, która rozwija portfolio swoich produktów, kierując się EBM (Evidence Based Medicine), czyli medycynie opartej na dowodach naukowych.

 

 

[1] Na podstawie badania opinii zrealizowanego w ramach kampanii „Probiotyk – wybieram świadomie”, w dniach 2-6.05/2018 przez Agencję SW Research, n=1047