Dieta probiotyczna pomocna w detoksie i odchudzaniu




Nie od dziś wiadomo, że dieta bogata w antyoksydanty, probiotyki i prebiotyki odmładza i odchudza. Zamiast koncentrować się na liczeniu kalorii, lepiej jest przyłożyć się do regularnych zakupów dobrej jakości ekologicznych produktów takich jak: świeże warzywa i owoce, fermentowane produkty mleczne, kiszonki, ryby morskie, orzechy i ziarna. Czy to wystarczy, aby zrzucić zbędne kilogramy, poprawić stan skóry i zyskać więcej energii? Jest jeszcze kilka prostych zasad, których trzeba się trzymać aby odnieść oczekiwany sukces.

Dieta probiotyczna hollywoodzkich gwiazd według filozofii doktora  Nicholasa Perricone

Amerykański dermatolog, dietetyk i wykładowca na amerykańskim Uniwersytecie Michigan jest uznanym przez gwiazdy Hollywood ekspertem w zakresie odchudzania i młodego wyglądu.
Dr Perricone uważa, że piękno pochodzi z wnętrza, czyli że odpowiednia dieta może zdziałać więcej dla odmładzania skóry niż jakiekolwiek zewnętrzne metody. Przekonuje, że lata stosowania diety przeciwzapalnej opartej na probiotykach, naturalnych suplementach i kosmetykach anti-aging mogą przynieść lepsze rezultaty w opóźnianiu starzenia się organizmu niż inwazyjne zabiegi z użyciem modnego botoksu. Jego zdaniem powtarzanie tego typu zabiegów z czasem prowadzi do utraty objętości twarzy i przyśpiesza proces starzenia.

Miesięczna dieta probiotyczna według zaleceń Dr. Perricone

Od czego zacząć? Od rezygnacji z picia alkoholu, kawy i słodzonych napojów, jedzenia słodyczy oraz żywności typu fast food. Ponadto z czerwonego mięsa, masła, kukurydzy, ryżu, ziemniaków, makaronu, mąki, pieczywa, pizzy. Należy zaplanować minimum 30 minut dziennie dynamicznego spaceru na świeżym powietrzu, a najlepiej porządnej gimnastyki, spać 7-8 godzin i zapewnić organizmowi 2 litry płynów na dobę. Zaczynać dzień od kubka ciepłej wody z cytryną. Już na tym etapie przygotowań można się poczuć lepiej i lżej. Nie dość, że nie trzeba liczyć kalorii, to jeszcze rytm posiłków jest taki sam, jak w przypadku zdrowej diety dla wszystkich. Nie ma więc mowy o głodzeniu się, kiedy trzeba spożywać trzy główne posiłki dziennie i dwie przekąski. Ponieważ dobór produktów jest zróżnicowany, dający możliwość przygotowywania urozmaiconych posiłków, warto przez miesiąc, a może trochę dłużej podjąć wyzwanie zastosowania się do zaleceń diety probiotycznej.

Jakie są główne składniki diety probiotycznej?

Ulubionym produktem Dr Perricone jest dziki łosoś atlantycki, który nie dość że jest świetnym źródłem pełnowartościowego białka, to ma jeszcze w składzie cenne kwasy tłuszczowe Omega-3. Nie musi być jedyną rybą w tej diecie, można w miarę możliwości rozszerzyć menu o dorsza, solę, flądrę, miecznika, pstrąga, morszczuka czy skorupiaki. W polskich warunkach trudno byłoby polegać tylko na tej jednej rybie. Ważne, aby ryby, zwłaszcza morskie, znalazły się każdego dnia w menu. Można też dodać do diety mięso z kurczaka i indyka, najlepiej  z ekologicznych hodowli. Jako inne źródła dobrego białka na liście znajdują się jajka, tofu, twaróg, jogurt naturalny, kefir, maślanka. Także orzechy, migdały i nasiona zalecane w tej diecie to dobre źródła zarówno białka i wartościowego tłuszczu oraz wielu cennych mikroelementów i witamin. Wśród produktów skrobiowych wymieniane są płatki owsiane, soczewica, ciecierzyca, kasza gryczana, quionoa, fasole.  Oprócz wymienionych produktów wskazana jest oliwa z oliwek tłoczona na zimno, jako źródło dobrego tłuszczu. Tłuszcz jest konieczny do wchłaniania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach czyli wit. A, D, E i K. W diecie probiotycznej nie może zabraknąć świeżych (surowych) warzyw i owoców, ze względu na ich wysoką wartość odżywczą jako źródła witamin, składników mineralnych, antyoksydantów i błonnika. Powinny być częścią każdego posiłku, przy czym należy zachować takie proporcje, aby surowe warzywa zjadać 3 razy dziennie a owoce 2 razy. Kiszonki należy traktować jak surowe warzywa, jeżeli są zjadane na surowo. Ponadto w zależności od potrzeb można też zjadać warzywa poddane obróbce termicznej, ale jako dodatek do dań, nie zamiast surówek.

Antyoksydanty, probiotyki i prebiotyki – ważne składniki w detoksie organizmu i poprawie trawienia

Żywność probiotyczna to takie produkty jak naturalne jogurty, kefir, maślanka, niepasteryzowane miękkie sery (twarogi), natto i miso (fermentowana soja), ocet owocowy naturalnie fermentowany (niepasteryzowany) kiszone warzywa, w tym kimczi. Obecność w codziennej diecie tego typu produktów poprawia skład mikrobioty jelitowej. Obecne badania nad składem mikrobioty jelitowej prowadzą do ciekawego wyjaśnienia jej wpływu na apetyt, a tym samym na ilość spożywanego pożywienia. Poprawa trawienia wpływa na lepsze odczuwanie sytości i faktycznie lepsze odżywienie organizmu, co ma wpływ na lepszą kontrolę stresu a tym samym lepsze samopoczucie, a więc mniejszą chęć do ‘zajadania stresu’. Osoby, które często stosują antybiotyki narażone są na duże straty dobrych bakterii jelitowych. Wtedy warto zastosować dobrej jakości preparat probiotyczny, aby szybciej zasiedlić jelito grube bakteriami probiotycznymi. W diecie zalecanej przez doktora Perricone, ale także w każdej dobrze skomponowanej diecie ważne są produkty prebiotyczne, czyli te które pomagają kulturom bakterii dobrze rozwijać się (namnażać) w organizmie. Do produktów prebiotycznych zalicza się m.in. szparagi, marchew, buraki, płatki owsiane, karczochy, cebulę, banany, groszek cukrowy, por, cykorię, topinambur, fasolkę szparagową, kalarepę. Konieczne jest zadbanie o to, aby w każdym posiłku znajdowały się antyoksydanty, probiotyki i prebiotyki.

Dla zachęty przepis na zakwas z buraka

Składniki: 0,5 kg buraków, 2 ząbki czosnku, 2 liście laurowe, 2 ziarenka pieprzu, 2 ziela angielskie,
1 łyżeczka soli, 2 szklanki wody w temperaturze pokojowej.

Przygotowanie: słoik umyć i wyparzyć wcześniej. Buraki umyć, obrać i pokroić w ósemki. Układać ciasno w słoju, pomiędzy buraki wciskając przyprawy. Na koniec wsypać sól do wody, wymieszać
i zalać buraki. Zakręcić i potrząsnąć delikatnie. Woda musi zakrywać buraki. Zakrętkę lekko odkręcić aby była luźno zakręcona. Zamknięty słoik odstawić do kuchennej szafki na około 5 – 7 dni. Gdy zaczyna się zbierać piana, to znaczy że fermentacja trwa. Po czterech dniach można odkręcić słoik i sprawdzić czystą łyżeczką smak zakwasu i w zależności od stopnia kwasowości pozostawić go jeszcze na 1 – 3 dni.  Zakwas jest dobry, kiedy ma głęboki, lekko kwaskowaty aromat i ciemną barwę.
Gotowy zakwas można przełożyć do lodówki i zużyć nawet za kilka tygodni.  W temperaturze niższej niż 10 st. fermentacja spowalnia. Ukiszone buraczki wraz z sokiem mogą być
wykorzystane do barszczu, jako dodatek do surówki lub do koktajlu warzywnego. 

Autor: Jadwiga Przybyłowska – dietetyk

Źródła:

https://foreveryoung.perriconemd.com/dr-perricones-28-day-anti-inflammatory

Probiotics in prevention and treatment of obesity, N. Kobyliak i wsp.,  Nutrition & Metabolism, 2016 13:14

www.jadłonomia.com